Våra sajter
Tillbaka till menyn

04 juni 2015

Show-off är temat i finalen av Årets Konditor 2015

Nu är finalisterna i Årets Konditor utsedda. I semifinalen tävlade femton kandidater från de mest prestigefyllda konditorierna i landet med sina unika tårtkreationer. Det är fyra kvinnor och en man som har kvalificerat sig vidare till den stora finalen i det svenska mästerskapet för professionella konditorer, Årets Konditor. Årets tävling har temat Show-off vilket innebär att juryn vill se uppseendeväckande bakverk som överraskar. Finalisterna ska inom loppet av tio timmar, under två dagar skapa en våningstårta med minst tre våningar, en tartalette, två olika praliner samt ett hemligt klassiskt bakverk i ett modernt utförande.

Bakom den prestigefyllda tävlingen Årets Konditor står branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer och finalen äger rum på Stockholmsmässan i Älvsjö den 8-9 oktober i samband med Bak & Chokladfestivalen. Årets Konditor är tävlingen där Sveriges fem bästa konditorer gör upp om den välrenommerade titeln Årets Konditor – tillika svensk mästare i konditori.

Tävlingen ger en inblick i det kreativa konditorhantverket och bjuder på en förstklassig uppvisning i just kreativitet, yrkesskicklighet och inte minst smak. Den höga statusen på tävlingen har lett till ett ökat intresse för att tävla bland konditorer runt om i landet och i år är startfältet starkare än någonsin. Temat för årets upplaga av tävlingen är Show-off.

– Med årets tema, Show-off, kan finalisterna i Årets Konditor släppa alla hämningar och släppa sin kreativitet och fantasi fri. Temat öppnar upp så finalisterna kan glänsa med sina extrema kunskaper i hantverket. I år har vi ett otroligt starkt startfält och det kommer bli en spännande final som kommer bjuda på vackra och goda bakverk, säger Martin Lundell, vd på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer som arrangerar tävlingen Årets Konditor.

Fakta om tävlingen

Tävlingen arrangeras årligen av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer och genomförs framför publik. Under två fullspäckade dagar ska finalisterna skapa en våningstårta med minst tre våningar, en tartalette, två olika praliner samt ett hemligt klassiskt bakverk i ett modernt utförande.

Samtliga bakverk ska tillverkas på plats på Stockholmsmässan och en stor publik kommer att följa konditorerna tävlingen igenom. Skapelserna och tillvägagångssättet i arbetet under tävlingen bedöms av en metodjury och en smakjury. Vinnaren tilldelas den ärofulla titeln Årets Konditor och Svensk Mästare i konditori och belönas med ett stipendium på 40 000 kronor. Under ett års tid får vinnaren representera branschen och bära den delikata mästartiteln Årets Konditor.

De fem finalisterna i Årets Konditor 2015 är:

Frida Leijon, 29 år, från Uppsala. Frida är konditor på Güntherska Hovkonditoriet i Uppsala.
Anicka Larsson, 43 år, från Gotland. Anicka är konditormästare på Handgjort Stockholm i Stockholm.
Weilu Wang, 27 år, från Hongkong. Weilu är konditor på Prince Philosopher i Stockholm.
Anders Oskarsson, 42 år, från Mönsterås. Anders är konditor på Nilssons Konditori i Oskarshamn.
Diana Lund, 25 år, från Filipstad. Diana är konditor på Dessert & Choklad Stockholm i Stockholm.

För ytterligare information, kontakta:

Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer
Tel: 0703-646 794 | E-post: martin@bageri.se

För intervjuer med finalisterna, kontakta:
Annika Hammarwall, presskontakt Årets Konditor
Tel: 0704-22 97 50 | E-post: annika.hammarwall@prat.se
Om Årets Konditor

Årets Konditor är det svenska mästerskapet för professionella konditorer. Tävlingen arrangeras för att lyfta det hantverk som dagligen sker på landets alla konditorier och för att ytterligare stimulera utvecklingen och kreativiteten inom branschen. Tävlingen anordnades första gången 1988 och arrangeras i år den 8-9 oktober i samband med Bak & Chokladfestivalen på Stockholmsmässan i Stockholm. Arrangör av Årets Konditor är branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer och huvudsponsor är Arla. För mer information: www.aretskonditor.se

Om Sveriges bagare & konditorer

Sveriges bagare & konditorer AB är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer AB har cirka 450 medlemsföretag. Förutom Årets Konditor arrangerar organisationen bland annat Årets Bagare och Mack-SM samt driver Svenska Bagarlandslaget och Svenska Konditorlandslaget. För mer information: www.bageri.se